مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19097 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

راز پيري زود رس پيامبر(ص) چه بود؟
رسول اكرم(ص) بيش از ديگران ازقيامت هراس داشت، زيرا اندازه گريز يا گرايش هر فرد، به نسبت شناخت اوست. به همين دليل حوادث هولناك و سهمگين قيامت باعث پيري زودرس پيامبر شد، از اين رو در پاسخ مردي كه به آن حضرت عرض كرد: اي رسول خدا! چه زود پير شدهايد؛ فرمود: «شيّبتني هود و الواقعة» (نور الثقلين5/203). اين سخن به تعبير استاد علامه طباطبايي(رحمة الله عليه) ناظر به يادِ قيامت است (الميزان11/66)، گرچه برخي از بزرگان گفتهاند:

علت اين كه رسول اكرم(ص) فرمود: «سوره هود مرا پير كرد»، امر به استقامت آن حضرت و همراهان اوست كه در اين سوره مباركه آمده است: «فاستقِم كما أُمرت و مَن تاب مَعك» هود/112، (مجمع البيان5/304).

ليكن چون در بعضي از روايات، سوره هود و سوره واقعه در كنار هم ذكر شده است و قدر مشترك اين دو سوره، تبيين مسئله قيامت است و يكي از اوصاف معاد نيز پيركردن نوسالان ميباشد: «يوماً يجَعل الوِلدان شيباً» مزّمّل/17 و اين وصف هولناك يا براي طولاني بودن آن روز است و يا براي سوانح سنگين و توانفرساي آن، از اين رو رسول گرامي(ص) كه با عين اليقين بلكه برتر از آن، قيامت و مواقف آن را مشاهده ميكرد، مبتلاي به پيروي زودرس شده است.

نكته درخور ذكر اين كه گرچه ياد معاد، در دنيا چنان تأثيري در جسم انسان كامل دارد، ليكن از ثمرات اخروي تأثير هراس از عذاب الهي در سيره علمي و عملي اولياي خداوند اين است كه باعث ميشود آنان در قيامت عذاب جهنّم را حس نكنند و شعلههاي آن را نبيينند و صداي زفير و شهيق آن را نشنوند: «اِنّ الذين سَبقت لَهم مِنّا الحُسني أُولئك عنها مُبعَدون لا يسمعون حَسيسها وهُمْ في ما اشتهت أنفسهم خالدون لا يَحزنهم الفَزعَ الأكبر» انبياء/103. در سخنان نوراني حضرت اميرالمؤمنين(ع) نيز آمده است كه خداي سبحان گوشهاي آنها را گرامي داشت و كرامتي بخشيد كه صداي جهنّم را نميشنوند«أكرم أَسماعهم أَن تسَمع حَسيس نارٍ أبداً» (نهج البلاغه/خطبه183).

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن كريم ج 9 (سيرة رسول اكرم در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.